Michał Mizera – kierownik literacki
Ukończył studia magisterskie na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego (2005), tam studiował także w trybie indywidualnym filologię klasyczną i europeistykę (studia III stopnia). W 2012 roku na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych oraz Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego obronił doktorat poświęcony idei teatru narodowego. Absolwent Collegium Invisibile. Od 1 września 2025 kierownik literacki Teatru Narodowego.
Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego
Wykładowca akademicki na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego (od 2011 roku) oraz w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (od 2014 roku), gościnnie wykładał w Instytucie Filologii Klasycznej UW, Instytucie Anglistyki UW, Instytucie Teatru i Sztuki Mediów Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Wydziale Teatru Tańca krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych w Bytomiu. Związany z Kolegium Międzydziedzinowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych UW. Współpracownik Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice” (w latach 2014–2015 zatrudniony na stanowisku dramaturga), stały współpracownik Studia Grom. Od 1999 roku współpracuje z Funduszem Zdolni, współtworząc przez dwie dekady program pomocy wybitnie uzdolnionej młodzieży. Pomysłodawca i koordynator programu „Pierwszy tutor”, ogólnopolskiego programu opieki tutorialnej dla młodzieży licealnej. Blisko współpracuje z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.
Publikował w „Teatrze”, „Dialogu”, „Ruchu Muzycznym”, „Sednie”. Od 2024 roku stały felietonista Miesięcznika „Kraków i Świat”. Opublikował jako redaktor antologię dramatów „Mrok jak światło” (Warszawa 2007) oraz „Dramaty wybrane” Moliera w tłumaczeniu Bohdana Korzeniewskiego (Warszawa 2015).
Przewodniczący Komisji Artystycznej X Ogólnopolskiego Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej i Europejskiej „Klasyka żywa” (2024), członek Komisji Artystycznej IX Ogólnopolskiego Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej i Europejskiej „Klasyka żywa" (2023) oraz Komisji Artystycznej XXVI Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2019/20).
Pomysłodawca i inicjator Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Lamentacje” (Warszawa 2025), dyrektor programowy Festiwalu „Gorzkie Żale” (Warszawa 2009–2013), współpracownik Zakopiańskich Prezentacji Artystycznych „Pępek świata” (Zakopane 2017–2019), Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Dedykacje” (Kraków 2004–2006) oraz „Dramaty Narodów” (Kraków 2005). Kurator wystaw teatralnych poświęconych szkolnym latom wielkich twórców teatru (Muzeum Teatralne w Krakowie 1999), inscenizacjom dramatów Zygmunta Krasińskiego (Pałac Sztuki w Krakowie 2005), inscenizacjom dramatów Karola Wojtyły (Muzeum Teatralne w Warszawie 2007), inscenizacjom „Nie-Boskiej komedii” (Teatr Nowy w Łodzi 2012). Pomysłodawca Szkoły Lusławickiej, poświęconej problematyce reformacji, w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. W latach 2015–2025 prowadził Dyskusyjny Klub Teatralny w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie.